תנ"ך על הפרק - דברי הימים א יג - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

דברי הימים א יג

877 / 929
היום

הפרק

וַיִּוָּעַ֣ץ דָּוִ֗יד עִם־שָׂרֵ֧י הָאֲלָפִ֛ים וְהַמֵּא֖וֹת לְכָל־נָגִֽיד׃וַיֹּ֨אמֶר דָּוִ֜יד לְכֹ֣ל ׀ קְהַ֣ל יִשְׂרָאֵ֗ל אִם־עֲלֵיכֶ֨ם ט֜וֹב וּמִן־יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֗ינוּ נִפְרְצָה֙ נִשְׁלְחָ֞ה עַל־אַחֵ֣ינוּ הַנִּשְׁאָרִ֗ים בְּכֹל֙ אַרְצ֣וֹת יִשְׂרָאֵ֔ל וְעִמָּהֶ֛ם הַכֹּהֲנִ֥ים וְהַלְוִיִּ֖ם בְּעָרֵ֣י מִגְרְשֵׁיהֶ֑ם וְיִקָּבְצ֖וּ אֵלֵֽינוּ׃וְנָסֵ֛בָּה אֶת־אֲר֥וֹן אֱלֹהֵ֖ינוּ אֵלֵ֑ינוּ כִּי־לֹ֥א דְרַשְׁנֻ֖הוּ בִּימֵ֥י שָׁאֽוּל׃וַיֹּאמְר֥וּ כָֽל־הַקָּהָ֖ל לַעֲשׂ֣וֹת כֵּ֑ן כִּֽי־יָשַׁ֥ר הַדָּבָ֖ר בְּעֵינֵ֥י כָל־הָעָֽם׃וַיַּקְהֵ֤ל דָּוִיד֙ אֶת־כָּל־יִשְׂרָאֵ֔ל מִן־שִׁיח֥וֹר מִצְרַ֖יִם וְעַד־לְב֣וֹא חֲמָ֑ת לְהָבִיא֙ אֶת־אֲר֣וֹן הָאֱלֹהִ֔ים מִקִּרְיַ֖ת יְעָרִֽים׃וַיַּ֨עַל דָּוִ֤יד וְכָל־יִשְׂרָאֵל֙ בַּעֲלָ֔תָה אֶל־קִרְיַ֥ת יְעָרִ֖ים אֲשֶׁ֣ר לִיהוּדָ֑ה לְהַעֲל֣וֹת מִשָּׁ֗ם אֵת֩ אֲר֨וֹן הָאֱלֹהִ֧ים ׀ יְהוָ֛ה יוֹשֵׁ֥ב הַכְּרוּבִ֖ים אֲשֶׁר־נִקְרָ֥א שֵֽׁם׃וַיַּרְכִּ֜יבוּ אֶת־אֲר֤וֹן הָאֱלֹהִים֙ עַל־עֲגָלָ֣ה חֲדָשָׁ֔ה מִבֵּ֖ית אֲבִינָדָ֑ב וְעֻזָּ֣א וְאַחְי֔וֹ נֹהֲגִ֖ים בָּעֲגָלָֽה׃וְדָוִ֣יד וְכָל־יִשְׂרָאֵ֗ל מְשַׂחֲקִ֛ים לִפְנֵ֥י הָאֱלֹהִ֖ים בְּכָל־עֹ֑ז וּבְשִׁירִ֤ים וּבְכִנֹּרוֹת֙ וּבִנְבָלִ֣ים וּבְתֻפִּ֔ים וּבִמְצִלְתַּ֖יִם וּבַחֲצֹצְרֽוֹת׃וַיָּבֹ֖אוּ עַד־גֹּ֣רֶן כִּידֹ֑ן וַיִּשְׁלַ֨ח עֻזָּ֜א אֶת־יָד֗וֹ לֶאֱחֹז֙ אֶת־הָ֣אָר֔וֹן כִּ֥י שָֽׁמְט֖וּ הַבָּקָֽר׃וַיִּֽחַר־אַ֤ף יְהוָה֙ בְּעֻזָּ֔א וַיַּכֵּ֕הוּ עַ֛ל אֲשֶׁר־שָׁלַ֥ח יָד֖וֹ עַל־הָאָר֑וֹן וַיָּ֥מָת שָׁ֖ם לִפְנֵ֥י אֱלֹהִֽים׃וַיִּ֣חַר לְדָוִ֔יד כִּֽי־פָרַ֧ץ יְהוָ֛ה פֶּ֖רֶץ בְּעֻזָּ֑א וַיִּקְרָ֞א לַמָּק֤וֹם הַהוּא֙ פֶּ֣רֶץ עֻזָּ֔א עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃וַיִּירָ֤א דָוִיד֙ אֶת־הָ֣אֱלֹהִ֔ים בַּיּ֥וֹם הַה֖וּא לֵאמֹ֑ר הֵ֚יךְ אָבִ֣יא אֵלַ֔י אֵ֖ת אֲר֥וֹן הָאֱלֹהִֽים׃וְלֹֽא־הֵסִ֨יר דָּוִ֧יד אֶת־הָאָר֛וֹן אֵלָ֖יו אֶל־עִ֣יר דָּוִ֑יד וַיַּטֵּ֕הוּ אֶל־בֵּ֥ית עֹבֵֽד־אֱדֹ֖ם הַגִּתִּֽי׃וַיֵּשֶׁב֩ אֲר֨וֹן הָאֱלֹהִ֜ים עִם־בֵּ֨ית עֹבֵ֥ד אֱדֹ֛ם בְּבֵית֖וֹ שְׁלֹשָׁ֣ה חֳדָשִׁ֑ים וַיְבָ֧רֶךְ יְהוָ֛ה אֶת־בֵּ֥ית עֹבֵֽד־אֱדֹ֖ם וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־לֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

על עגלה חדשה. יש מי שפירש שהיה זה הארון שמונח בו שברי לוחות והיה סבור דוד שאין מעלת זה הארון כמעלת הארון שבו לוחות שניות דעל הארון שבו לוחות שניות עליו נאמר בכתף ישאו. ובא לזה מסיבה שקרא לדברי תורה זמירות כמו שאמרו רז"ל:ויברך ה' את בית עובד אדום ואת כל אשר לו. אמרו בסוף ברכות דרש ר' אלעזר בנו של רבי יוסי הגלילי ויברך ה' את בית עובד אדום הגיתי בעבור ארון האלהים והלא דברים ק"ו ומה ארון שלא אכל ושתה אלא כבד ורבץ לפניו כך המארח ת"ח בתוך ביתו ומאכילו ומשקהו ומהנהו מנכסיו עאכ"ו. ואפשר לומר במאי דאיבעיא לן פרק כל התדיר תדיר ומקודש הי מינייהו עדיף ופסק רבינו עובדיה ז"ל שם דתדיר קודם ובזה נבא אל הביאור והנה אמרו בסוף פרק כסוי הדם כל מקום שאתה מוצא דבריו של ר' אלעזר בנו של ר' יוסי הגלילי באגדה עשה אזנך כאפרכסת ופירשו הראשונים דכל דבריו עיקרים ויסודות גדולות להבין כמה ענינים ודרושו רח"ב רח"ב מיד נקר"א ותרבנה סרעפותיו ילכו יונקותיו והיו תוצאותיו להבין כמה ענינים. וגם מימרא דקמן כאחת מהם שדבריו הללו האדם יראה לעינים כי הם דברים פשוטים ותחת כבודם כמה פנינים כי הוא דרש ומה ארון שהוא מקודש ולא אכל ושתה כלומר שלא הוסיף בו שום דבר בעצמו ואשר להיות כבר היה שלא אכל ושתה כלומר שלא עשה בגופו שום דבר. וכי תימא הא מיהא חסריה ממונא לא היה אלא כבד ורבץ לפניו ולאו מידי חסריה ועם כל זה נתברך רב ברכות. המארח ת"ח תדיר מארח מהנה ומשקה תדיר שהיא מצוה תדירית הקודמת למקודש. ולא עוד אלא דיש גם כן בחינת מקודש דת"ח קדש איקרי כמ"ש רעיא מהמנא וזה לבד הוא ק"ו כפול דארון מקודש וזה תדיר ולא עוד אלא דזה תדיר ומקודש ועוד מאכילו ומשקהו שעושה תועלת בגופו ובכלל שדעתו מיושבת ויכול לעסוק בתורה ולחדש חידושי תורה והרי עשה תועלת בגופו וגורם להוסיף קדושה בעסק התורה שמרחיב דעתו ומחדש חידושים משא"כ בארון שלא הוסיף בו שום דבר ולא עשה שום פעולה בגופו. ועוד שהוא מהנהו מנכסיו ומחסר ממון משא"כ בארון עאכ"ו ועוד דבזה נדבק בשכינה כמ"ש בסוף כתובות וכי אפשר לאדם לידבק בשכינה אלא כל המארח ת"ח וכו' אלמא דבזה הוא דבק בשכינה ונעשה הוא עצמו מקודש דדבק בשכינה ותו דעשה מעשה ששבחו ניכר שמאכילו וכו' והיכא דשבחו ניכר אפילו ירד שלא ברשות שמין לו כאריס וכמו שחלקו התוספות פרק בתרא דכתובות. ובתרגום דה"י כתוב ובריך מימרא דה' ית עובד אדום בבנין ובני בנין דאיתעברת אתתיה ותמניא כלתיה וילידן תמניא תמניא בכריסא חד עד דאשתכחו ביני אבהן ובנין ביומא חד תמנין וחד:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך